BELANGRIJKE MEDEDELING

Belangrijke mededeling voor bezitters van een Batavus e-bike met Ananda of D-Light voorwielmotor

Er is een probleem geconstateerd bij meerdere e-bike series met een D-light of Ananda voorwielmotor i.c.m. een Shimano BR-C6000-F rollerbrake.

Wat is er aan de hand?

Uit onderzoek is gebleken dat fietsen die zijn uitgerust met een combinatie van voorrem, voorwielmotor en remadapter bij krachtig remmen in enkele gevallen kan leiden tot het blokkeren van de voorrem en daarmee het voorwiel. Dit kan gevaarlijke situaties tot gevolg hebben. Totdat de voorrem is vervangen kunnen we jouw veiligheid bij gebruik van de voorrem niet garanderen. De achterrem kun je zonder gevaar belasten.

 

Wij vinden het belangrijk dat jouw veiligheid gewaarborgd is. Daarom zullen wij uit voorzorg de voorrem van jouw fiets kosteloos vervangen door een andere rem.

 

Alle e-bikemodellen zonder voorwielmotor en alle niet-elektrische modellen vallen buiten de vervangingsactie omdat daar het genoemde probleem niet optreedt. Fietsen die uitgeleverd zijn na september 2016 zijn reeds aangepast.

Moet de rollerbrake van mijn fiets vervangen worden?

Je kunt controleren of je één van de Batavus modellen bezit die voorzien moet worden van een andere rollerbrake. Je kunt dit nakijken aan de hand van het framenummer van jouw fiets. Je vindt deze op een witte sticker, in de buurt van de trapas. Het 7-cijferige nummer wordt voorafgegaan aan de letters BA. Zie onderstaande foto. Het framenummer vind je vaak ook op de verzekeringspapieren van de fiets of de aankoopnota.

 

Batavus

Wat moet ik nu doen?

Als jouw framenummer niet gevonden wordt hoeft de rollerbrake niet vervangen te worden en hoef je verder niets te doen. Komt jouw framenummer voor in de lijst, dan raden wij je aan om jouw fiets op korte termijn te laten voorzien van een juiste rollerbrake. Wij hebben na overleg met de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit hiervoor een plan opgesteld.

 

Wij sturen je een brief waarin je wordt opgeroepen om contact op te nemen met de Batavus-dealer die je deze fiets verkocht heeft. Deze vervanging is gratis bij jouw eigen dealer. Mocht je jouw fiets online gekocht hebben dan kun je het beste telefonisch contact opnemen met deze Batavus-dealer om te vragen hoe zij deze actie hebben ingericht.

 

Hoe lang duurt de vervanging?

Zodra je onze brief hebt ontvangen kun je contact opnemen met de dealer die jou je fiets verkocht heeft. Deze dealer kan vervolgens via ons systeem een nieuwe rollerbrake bestellen. Deze sturen wij binnen 2 werkdagen af. Je kunt vervolgens met de dealer een afspraak maken wanneer je jouw fiets kunt langsbrengen. Zij kunnen ook aangeven wanneer je jouw fiets weer kunt ophalen.

 

Onderhoud

Graag maken we van deze gelegenheid gebruik om je te wijzen op het belang van goed onderhoud van de fiets. Zo heeft ook de vervangende rem regelmatig onderhoud nodig in overeenstemming met de onderhoudsvoorschriften.


Heb je nog verdere vragen?

Wellicht staat het antwoord in de veelgestelde vragen hieronder. Staat jouw vraag er niet tussen, dan kun je contact opnemen met jouw dealer of met ons gratis consumentennummer 00800 7700 7200 (let op de dubbele 0 vooraf). Je kunt ook een e-mail sturen naar melding@batavus.nl.

Vraag & Antwoord

Ik heb een brief van jullie ontvangen, maar mijn fiets is online gekocht. Wat moet ik nu doen?
Kan ik ook naar een andere dealer in mijn buurt?
Wordt mijn achterrem ook vervangen?
Kan ik ook mijn aankoopbedrag terugkrijgen?
Ik ben verhuisd, bij welke dealer kan ik terecht?
Ik heb deze fiets niet meer in mijn bezit, wat nu?
Om deze website optimaal te laten functioneren gebruiken wij cookies. Voor meer informatie zie ons cookiebeleid.