Hoe werkt een e-bike?

Je hebt waarschijnlijk, net als zo’n beetje alle anderen in Nederland, een fiets thuis staan. Of misschien wel twee.. Hoe een fiets werkt hoeven we dus eigenlijk niet uit te leggen, want fietsen wordt er bij elke Hollander met de paplepel ingegoten. Je begint op een driewielertje, dan een klein fietsje met zijwieltjes en op een dag mogen die eraf en fiets je - hoe kan het? - op twee wielen. In dit rijtje kunnen we nu een vierde zetten: de elektrische fiets. Want waarschijnlijk duurt het niet lang meer, voordat de meeste Nederlanders ook die in hun fietsschuur hebben staan. Maar hoe werkt dit wonder nou?

Trapondersteuning

Het verschil tussen een gewone fiets en een elektrische fiets is de trapondersteuning. Op een gewone fiets doe je dus alles zelf, op een elektrische fiets word je een handje geholpen met trappen, waardoor het lichter gaat. Je trapt dus wel zelf en verbrandt ook de nodige calorieën, maar dan met minder moeite. Dat klinkt wel heel mooi! Hoe werkt dan die geweldige trapondersteuning?

Motor

Motor

Nu zul je wel uit de naam begrijpen dat een e-bike elektrisch is. Dat is dankzij een elektromotor die in het voorwiel, achterwiel of in het midden bij de trapas zit. Je kunt niet gewoon de motor aanzetten waarna je fiets vanzelf wegrijdt: de motor slaat alleen aan als je zelf ook trapt. Hoe weet die motor dat dan? Er zitten sensoren in de fiets die dit, zodra je trapt, doorgeven aan de motor. De rotatiesensor geeft door of je trapt, en de trapkrachtsensor geeft door hoeveel kracht je zet. De trapondersteuning stopt op een gewone elektrische fiets als je harder gaat dan 25 km/uur, en op een high-speed e-bike bij 45 km/uur. Een mooi stukje techniek dus. De motor werkt op stroom, maar waar komt dan die stroom vandaan?

Motor

Accu

De stroom die je nodig hebt om de motor te laten draaien zit opgeslagen in de accu. Terwijl je fietst en ondersteuning krijgt met behulp van de motor, loopt de accu langzaam leeg. Deze moet je daarom regelmatig opladen. Dit is een fluitje van een cent: je haalt gewoon de accu van de fiets af en stopt hem thuis in de lader die erbij hoort. Mocht je een stopcontact in de buurt van je fiets hebben, dan kun je de accu ook laten zitten. Meer over laden vind je hier.

Display

Een e-bike werkt dus op een motor en die motor krijgt stroom uit de accu, dat klinkt best logisch. Maar hoe zet je die motor dan aan? Misschien zie je nu taferelen voor je met een touwtje waar je zo hard mogelijk aan moet trekken, of allerlei pedalen bij de trappers. Maar maak je niet druk, het is niet moeilijker dan het koffiezetapparaat aanzetten. Door deze aan te zetten, zet je de trapondersteuning aan. De trapondersteuning heeft 5 standen en als je hem aanzet begint die meestal in de lichtste stand, stand 1. Wil je meer trapondersteuning, dan druk je op het pijltje dat omhoog wijst, wil je minder trapondersteuning, dan druk je gewoon op het pijltje naar beneden. Een kind kan de was doen. Met dit display kun je vaak ook de lampen van je fiets aan- en uitzetten. In de bijbehorende handleiding van elke e-bike kun je precies lezen hoe het display werkt.

Versnellingen

Versnellingen

Hou je van lekker veel schakelen en heb je een fiets met veel versnellingen? Dan zitten die waarschijnlijk zowel aan de linker- als aan de rechterkant van je stuur. Aangezien op een elektrische fiets het display aan de linkerkant zit, zitten alle versnellingen aan de rechterkant. Dit kan even wennen zijn en in het begin kan het zijn dat als je een heuvel af gaat en de fiets in een zwaardere versnelling wilt zetten, je juist meer trapondersteuning krijgt. Maar maak je niet druk. Behalve dat het hoe dan ook geen probleem is - je corrigeert het zo weer - wen je er ook snel aan.

Versnellingen

Power Assist en Walk Assist

Heb je al eens over Power Assist en Walk Assist gehoord? Vooral voor de al wat ouderen onder ons opent dit een hele nieuwe fietswereld. Aan het stuur zit een gashendel waar je aan kunt draaien om zogenaamd ‘gas’ te geven. Als de fiets stilstaat en je wilt wegrijden zonder te steppen - wat een hele klus kan zijn als je benen niet meer zo willen - dan draai je eenvoudig aan deze hendel zodat de fiets vanzelf wegrijdt, de Power Assist. Dit kan alleen als de motor aanstaat. Op sommige fietsen kunt u deze zelfde gashendel ook gebruiken voor de Walk Assist: als je om de een of andere reden een stukje moet lopen met de fiets, dan kun je hiermee de fiets met je mee laten ‘lopen’. Op andere fietsen zit hiervoor een speciale knop op het display. Je hoeft niet bang te zijn dat de e-bike er heel hard vandoor gaat, want harder dan 3 km/uur gaat de fiets niet met deze functies. Dan moet je toch echt mee gaan trappen. Ook als je fietst, kun je deze ‘assistentes’ hun werk laten doen, bijvoorbeeld als je iemand even snel wilt inhalen, of met extra kracht een heuvel op wilt fietsen.

Handleidingen

Handleidingen

Misschien zit je na het lezen van deze pagina wel met allerlei  vragen. Waar zit dat knopje voor het licht? Hoe werkt zo’n gashendel precies? Per e-bike kan dit verschillen. Als je al een elektrische fiets op het oog hebt, kun je heel makkelijk alles over die fiets lezen in de bijbehorende handleiding, die je hier kunt downloaden.

Handleidingen

Al doende leert men

Als peutertje keek je hoe anderen het deden, stapte op de driewieler en reed waarschijnlijk al heel snel weg. Zo is het ook met de elektrische fiets. Je gaat naar een dealer of naar ons Testcenter de Fietser in Ede, wijst de fiets aan die je zou willen uitproberen, de dealer of wij laten je even zien hoe het werkt en je fietst weg. Al doende leert men! Zodra je ook daadwerkelijk een e-bike koopt, doe je er wel verstandig aan de handleiding grondig door te lezen, zodat je zeker weet dat de fiets zo lang mogelijk meegaat.