Veilig op je e-bike

Zo’n elektrische fiets, dat lijkt je wel wat, na alles wat je erover hebt gelezen. Maar wat je hebt gelezen gaat vooral over de e-bike zelf. Hoe zit het nou eigenlijk met de veiligheid? Jouw veiligheid? Is het net zo veilig op een elektrische fiets als op een gewone fiets? En zijn er bepaalde dingen waar je aan moet denken? 

Veilige elektrische fiets

Als je veilig wilt kunnen e-biken moet natuurlijk in de eerste plaats je elektrische fiets helemaal in orde zijn. Als je een elektrische fiets van Batavus koopt, kun je ervan uitgaan dat je zo veilig het fietspad op kunt gaan. Maar natuurlijk moet je er wel altijd op letten dat alles het nog doet. Waar kun je eventueel bij de keuze van een elektrische fiets op letten?

Onderhoudsbeurten

Onderhoudsbeurten

Je hebt vroeger vast wel zo’n heel oude fiets gehad, waarvan alles roestte, met kleine slagen in de wielen, banden die je regelmatig moest plakken, een fietsbel waarvan de dop er steeds afviel. De verlichting deed het allang niet meer. En als dan een vriend of vriendin bij je achterop de bagagedrager sprong, was je bang dat die eraf zou vallen. Je schoenen raakten ook behoorlijk versleten door dat bijremmen met je voeten. Is dit veilig? Nou, nee. Wil je je veilig op een fiets voelen, dan moet deze wel goed verzorgd zijn: is de ketting gesmeerd? Doen de remblokjes het nog goed? Is de verlichting in orde? Aangezien er op een elektrische fiets allerlei onderdelen zitten die wat expertise vereisen om te onderhouden, is het verstandig de fiets in ieder geval één keer per jaar naar je fietsenwinkel te brengen voor een onderhoudsbeurt. Meer over onderhoudsbeurten en hoe je goed voor je fiets zorgt, kun je hier lezen.

Onderhoudsbeurten

Goede verlichting

Omdat goede verlichting zo ontzettend belangrijk is, krijgt dit even speciale aandacht. Zorg er altijd voor dat de verlichting op je fiets in orde is. Als je een elektrische fiets van Batavus koopt, zit er altijd uitstekende verlichting op. Woon je afgelegen op een boerderij en moet je over donkere weggetjes fietsen? Doe dan eventueel nog een reflectievest aan.

V-light

Ga je voor het veiligste van het veiligste? Dan is V-light wat voor jou: op bepaalde elektrische fietsen zit een achterlamp in de accu die met twee stralen een rode V maakt op de weg. Die V wijst niet naar achteren, maar vouwt zich als het ware om je fiets heen, als een soort bescherming. Daarnaast zit er ook nog de gewone verlichting op je fiets, zowel een voor- als achterlamp. Hierdoor ben je van alle kanten goed zichtbaar en kun je niet over het hoofd worden gezien.

Aerflow

Een groot deel van het jaar fiets je in Nederland in de ochtend en avond in het donker. Behalve dat je goed gezien wilt worden, wil je natuurlijk zelf ook goed kunnen zien, vooral als de weg ook nog eens onverhard is. Voor jou hebben we e-bikes met de extra goede Aerflow koplamp en achterlicht. In zowel het voor- als het achterlicht zit een batterij die zijn stroom weer uit de accu haalt. Ben je vergeten je accu op te laden en houdt de trapondersteuning er ineens mee op? Ook dan hoef je niet bang te zijn dat je opeens in het donker fietst, want de lampen kunnen dan nog twee uur branden. Met deze lampen ben je goed zichtbaar, ook van de zijkant. Wil je vlak voor je zien in welke staat dat onverharde pad is, zodat je niet in een kuil verdwijnt? Dan kun je de lichtbundel meer naar beneden richten. Zie je liever wat er in de verte op je staat te wachten? Dan pas je de lamp gewoon aan door de lichtstraal meer omhoog te richten.

Veilig oversteken

Hoe je een weg over moet steken, hoeven we je niet uit te leggen. ‘Links-rechts-links’ zit er bij iedereen wel in. Maar als je met een elektrische fiets oversteekt, let dan goed op dat je de trapondersteuning niet in de hoogste stand hebt staan. Als er een trapkrachtsensor op je e-bike zit, kun je namelijk wegschieten als je ineens veel kracht op de trappers zet. Als je een kruispunt aan ziet komen, is het slim om ruim van tevoren terug te schakelen en de ondersteuning in de laagste stand te zetten. Dit bespaart ook energie van de accu. Heb je moeite met op gang komen op de fiets bij het oversteken? Kies dan een elektrische fiets met Power Assist uit.

Toon meer

Heren- of damesfiets?

Je vraagt je misschien wel af waarom er heren- en damesfietsen zijn, want die herenfiets is toch niet praktisch? Je been helemaal over het zadel heen zwiepen om er op te kunnen stappen, wie heeft dat nou bedacht? Eigenlijk is zo’n stang helemaal uit de tijd. Lang geleden was het frame nog niet zo stevig en was die stang nodig om de boel bij elkaar te houden. Nu zijn de frames zo ontzettend robuust, dat die stang echt overbodig is. Daarom kopen steeds meer mannen een dames- of unisexmodel, dat is echt niet iets om je voor te schamen. Naast dat een lage instap makkelijker is, is het ook veiliger als je bijvoorbeeld kinderen op je fiets hebt. Als het je al lukt om de fiets op te stappen met een kinderzitje achterop, dan ben je toch minder flexibel mocht je omvallen. Heren op leeftijd of mannen met stramme benen of heupen doen er sowieso verstandig aan om voor een elektrische fiets met lage instap te gaan.

Kinderen mee op de e-bike

Op de fiets langs de crèche en meteen door naar je werk. Je hebt het nu enkele keren gedaan, maar moet altijd eerst een half uur bijkomen voordat je aan de slag kunt gaan. Een elektrische fiets zou ideaal zijn. Maar, vraag je je af, kan er wel een kinderzitje op een e-bike? Wees gerust, dat is geen probleem. Als je weet welke elektrische fiets je wilt hebben, kun je samen met je dealer kijken naar welke kinderzitjes er het veiligst op kunnen worden bevestigd. Het beste kun je een kinderzitje kopen dat aan het frame of aan de stuurpen wordt bevestigd en niet op de bagagedrager; bagagedragers kunnen het gewicht vaak niet aan. Heb je een kind dat groeit als kool, ga dan meteen voor een achterzitje: veel gewicht aan je stuur maakt het moeilijker om in evenwicht te blijven. In een voorzitje kunnen kinderen tot 15 kilo zitten, in het achterzitje vaak tot 22 kilo. Veel kinderen die in het ziekenhuis belanden door een fiets, hebben een voetje in de spaken gekregen. Zorg er dus voor dat dit niet kan gebeuren, met bijvoorbeeld spaakafscherming. Een kind kan zich ook behoorlijk pijn doen als de fiets omvalt en hij of zij in het zitje zit. Haal daarom eerst je kind uit het zitje voordat je de standaard uitklapt. Lees meer over de veilig-op-de-fiets-check van Task Force Kinderveiligheid.

Veilig de winter door e-biken

Veilig de winter door e-biken

In de winter is het extra oppassen geblazen. Het kan glad zijn, vaak is het grauw weer en door sneeuw kun je als (elektrische) fietser nog minder goed te zien zijn. Bereid je daarom goed voor op de donkere wintermaanden. Hoe je dit doet, kun je hier lezen.

Veilig de winter door e-biken